Principy
Věříme našim dětem a umožňujeme jim svobodný rozvoj.
—
Tvoříme bezpečné prostředí, kde každý může rozvíjet svůj individuální potenciál svým tempem.
—
Respektujeme jedinečnost každé bytosti.
—
Vážíme si komunity a vzájemné spolupráce.
—
Uvědomujeme si výhody věkově smíšeného kolektivu, kde jsme si navzájem inspirací i oporou.
Kdo nás ovlivnil?
Alexander Sutherland Neill
Zakladatel první svobodné školy. Česky vyšla kniha Summerhill: Příběh první demokratické školy na světě.
Peter Grey
Profesor psychologie, vedoucí výzkumu v komparativní, evoluční, vývojové a vzdělávací psychologii. Česky vyšlo Svoboda učení.
John Holt
Zkušený pedagog, autor mnoha publikací o tom, jak se děti učí. Česky vyšlo Proč děti neprospívají, v angličtině např. Learning All teh Time (How small children begin to read, write, count, a nd investigate the world without being tought).
A u nás?
Dr. Václav Mertin
Dětský psycholog, autor desítek knih a studií.
Peadr. Simona Pišlová Dr.
Odborná pracovnice na Katedře českého jazyka University Karlovy, věnuje se inovativním metodám vyučování českého jazyka.
Prof. RNDr. Milan Hejný, CSc
Matematik, odborník na didaktiku, autor metody výuky matematiky založené na terorii generických modelů.
Škola si myslí, že vím jen to, co jsem se naučil. Omyl. Umím to, co jsem zažil. Milan Hejný
A kde to začalo?
U respektujícího přístupu. K dětem, mezi sebou, i sami k sobě. U kontaktního rodičovství, u důvěry v dítě a jeho schopnosti, důvěry v sami sebe a naše vnitřní vedení.
Podobné projekry
Podobných projektů je u nás mnoho. Uvádíme dva, které nás inspirují.
ZeMě
Lesní škola a školka v Řevnicích
Neškoláci
Sdružená škola v Praze
A co se děje v okolí?
Hořické gymnázium
Soukromé čtyřleté gymnázium
Přátelská škola
Třída s respektujícím přístupem při ZŠ Horská, Vrchlabí
Jiná škola Hořice
Rodičovská iniciativa z Hořic